EMPATİ
Empati süreci için, Kendini karşındakinin yerine koymak; duruma onun bakış açısıyla bakmak, onun fenomenolojik alanına girmek (onun rolüne girmek için o an “benmerkezcilik” ten çıkabilmek) gerekir. Onun duygu ve düşüncelerini doğru olarak algılamak, (neden/nasıl/ne düşünüyor? Nasıl algılıyor? Ne/nasıl hissediyor?)empatik anlayışın ona iletilmesi, (seni anlıyorum, nasıl algılandığını, ne düşündüğünü, ne/nasıl hissettiğini senin gibi algılıyorum) daha etkili bir iletişim kurulmasını sağlar. Sempati ise karşımızdakinin duygu ve düşüncelerine katılmak, aynı şeyleri paylaşmak, yandaş olmak, ona hak vermekten geçer(örneğin; futbol taraftarları oyunculara ve yandaşlara sempati duymak). Oysa empati anlamaktır (anlarız ama hak vermeyebiliriz, anlarız ama onaylamayız).
İletişim; insanlar arası; kişilerin birbirlerine bilinçli veya bilinçsiz olarak iletmek istedikleri duygu ve düşüncelerini aktardıkları, düşünce ve görüşlerin sözlü olarak karşılıklı alışverişi, bizim başkalarını başkalarının da bizi anlaması sürecidir. İki birim arasında bir biriyle ilişkili mesaj alışverişidir. Başarılı bir iletişim modelinde, karşımızdaki kişilere saygı duymak: Onların varlığını kabul etmek, önemli ve değerli olduklarını hissettirmek, olduğu gibi benimsemek anlamını taşır. Gerçekten ve doğal davranmak: abartıdan uzak, olduğu gibi davranmaktır. Empati, iletişimin belki de en önemli öğesidir. Empati, bir anlamda, dış dünyayı karşımızdaki kişinin penceresinden görmeye çalışmaktır. Kurulan bu duygu ortaklığı, iletişimi güçlü kılar.
Sevgilerimle
Klinik Psikolog Saime Serpil Özgül